>
General description

What is the Camp de Tarragona ATM?

The Camp de Tarragona Public Transport Consortium is comprised of the Department of the Vice Presidency and Digital Policies and Territory of the Government of Catalonia as well as the city councils of Tarragona, Reus, Valls, Falset, Calafell, Cambrils, Salou and Vila-seca and the county councils of Alt Camp, Baix Camp, Baix Penendès, Conca de Barberà and Tarragonès.

The territorial scope of the consortium includes the 132 municipalities of the counties of Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès, Conca de Barberà, Priorat and Tarragonès with a population of approximately 637.00 inhabitants.

Constitution

RESOLUTION PTO/3843/2003, of 4th December, made public the Government Agreement of 28th April 2003 in which the Public Transport Consortium of the Camp de Tarragona was constituted and the Statutes approved. It was published in the Official Gazette of the Generalitat of Catalonia, number 4033, 18th December 2003.

GOV AGREEMENT 93/2010, of 11th May, on the approval of the modification of the Statutes of the Public Transport Consortium of the Camp de Tarragona, published in the Official Gazette of the Generalitat of Catalonia, number 5637 of 27th May 2010.

NOTICE of the Public Transport Consortium of the Camp de Tarragona on the updating of Annex I of the Statutes, published in the Official Gazette of the Generalitat of Catalonia, number 5918 of 12th July 2011. 

GOV AGREEMENT 9/2015, of 27 January, approving the modification of the Statutes of certain consortia, with the majority participation of the Generalitat de Catalunya.

Purpose

The consortium was constituted for the purpose of coordinating the public passenger transport system in the territorial area of Camp de Tarragona.

Members of the Camp de Tarragona Public Transport Consortium

Location

icon_location

Customer Service Centre

ATM Camp de Tarragona
Estació d'autobusos
C/ Pere Martell, 1

43005 Tarragona

info@ atmcamptarragona.cat

icon_location

Headquarters

ATM Camp de Tarragona
C/ d'Anselm Clavé, 1


43004 Tarragona

Tel. 900 828 555 Fax 977 238 864

El Consorci del Transport Públic del Camp de Tarragona està format pels següents òrgans de govern, gestió, consulta i assessorament.

Òrgans

Els òrgans del Consorci són els següents:
a) De govern:
President o presidenta.
Consell d’Administració.
Comitè Executiu.
b) De gestió:
Gerent
c) Òrgans de consulta i participació:
Consell territorial de la mobilitat de l’ATMCT.
d) Òrgans d’assessorament:
Comissió tècnica d’operadors de transport públic
Comissió d’Assessorament Jurídic.
Comissió Tècnica.
Comissió Econòmica.

Òrgans de govern

President o presidenta: és el conseller o la consellera del Departament de Territori i Sostenibilitat o persona que designi.
Consell d’Administració: és l’òrgan rector del Consorci, el qual dirigeix de manera col·legiada.
Comitè Executiu: és l’òrgan reduït de direcció i administració del Consorci, i és constituït per vuit membres que han de ser membres del Consell d’Administració.

Òrgans de gestió

Gerent: El gerent desenvolupa la gestió ordinària del Consorci i és nomenat pel Consell d’Administració a proposta del president.

Òrgans de consulta i de participació

Consell territorial de la mobilitat de l’ATM del Camp de Tarragona: és l’òrgan de consulta i participació cívica i social en el funcionament del sistema de transport públic de viatgers i de la mobilitat en l’àmbit competencial de l’ATM del Camp de Tarragona.

Òrgans d’assessorament

  • Comissió tècnica d’operadors de transport públic
  • Comissió d’Assessorament Jurídic
  • Comissió Tècnica
  • Comissió Econòmica

La Comissió tècnica d’operadors de transport públic és l’òrgan d’assessorament del Consorci en qüestions de caràcter tècnic i econòmic.

La Comissió d’Assessorament Jurídic, la Comissió Tècnica i la Comissió Econòmica duen a terme les activitats d’assistència i assessorament jurídic, tècnic i econòmic, respectivament, que requereixin els òrgans de govern del Consorci. La seva composició ha de ser determinada pel Consell d’Administració, garantint la participació de les administracions consorciades.

Secretaria

Segons els estatuts, el Consorci ha de comptar amb una secretaria el responsable de la qual actua com a secretari del Consell d’Administració i del Comitè Executiu.

Organigrama

Membres Consell d’Administració (a 20 de desembre de 2021)

President
Mercè Rius Serra

Vicepresidents
Jordi Fortuny Guinart
Marina Berasategui Canals

Vocals
Benjamín Cubillo Vidal
Josep M. Fortuny Olivé
Trinitat Castro Salomó
David Prat Soto
Teresa Pallarès Piqué
Laia Sas i Sabaté
Àngel Cortadelles Bacaria
Lluis Angosto Poza
Ramon Font Herrera
David Paul Chatelain Lucena
Pere Granados Carrillo / David González Cardeña
Xavier Farriol i Roigés
Ramon Ferré Solé
Joan Sans Freixas
Josep Jaume Corsellas Corbella

Secretari observador
Joan Sabaté Borràs

Secretari
Miquel Àngel Bru Esteban

Membres Comitè Executiu (a 20 de desembre de 2021)

Presidenta
Trinitat Castro Salomó

Vocals
Benjamín Cubillo Vidal
Josep M. Fortuny Olivé
Trinitat Castro Salomó
David Prat Soto
Xavier Puig Andreu
Marina Berasategui Canals
Ramon Font Herrera Xavier Farriol i Roigés

Secretari
Miquel Àngel Bru Esteban

Gerenta (a 3 de gener de 2021)
Eugenia Doménech Moral

The functions of the consortium −as defined in its statutes and always with reference to its territorial area of activity− are as follows:

  • a) To create proposals for the planning of public transport services and to establish coordinated operational programmes for all public and private operators who provide such services.
  • b) To draft proposals for the planning of public transport infrastructure.
  • c) To draft, put into operation and evaluate the transit development plan.
  • d) To produce reports on urban mobility plans, service plans and the evaluation studies of mobility generated in the region.
  • e) To establish a fare policy for the public transport systems in the consortium including defining the project for a new model of common fare system, implementing it, and monitoring its phases of development, if applicable.
  • f) To analyse and study the evolution of the global mobility market with a special focus on tracking trends in the use of public and private transport.
  • g) To design a financing policy to offset the lack of services and the operational expenses of the management structure.
  • h) To create a corporate image of the collective public transport system and of the consortium itself that demonstrates full respect for and compatibility with the users and operators.
  • i) To conduct publicity campaigns for the purpose of promoting the use of public transport systems among the population.
  • j) To foster a culture of sustainable mobility among the citizens of the region.
  • k) To draw up proposals to improve transport safety.
  • l) To draft proposals for the coordination of rail operators in relation to the integration of rail services in the collective public transport system.
  • m) To establish relationships with other administrative bodies to better perform the functions of the consortium in accordance with the Statutes.
  • n) To apply and finance measures for the rational use of private vehicles.
  • o) To draw up and finance proposals for the rational use of roads and public spaces in relation to aspects such as parking, pedestrian zones and the implementation of lanes reserved for public transport or cyclists.

The organisations that make up the consortium may also decide that the consortium should assume functions in other complementary matters, without affecting the functions stated above.